Wiedza

  • 21 I 04 I 2020

    Tarcza, która otwiera drzwi

    Znajdujemy się obecnie w nietypowej sytuacji i wymagającym momencie historii. Epidemia, z którą przyszło nam się mierzyć wymaga rozważnego, skutecznego i szybkiego działania, w szczególności ze strony legislatora.

  • 17 I 04 I 2020

    Tarcza antykryzysowa

    Powszechnie wiadomo, że rządzący na czas walki z wirusem COVID-19 przygotowali szereg rozwiązań pomocowych dla przedsiębiorców, ubranych w ramy tzw. tarczy antykryzysowej. Wśród nich ustawodawca przewidział pomoc ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w postaci dopłaty do wynagrodzeń pracowników i składek na ubezpieczenie społeczne, jakie są zatem warunki uzyskania pomocy.

  • 07 I 04 I 2020

    Państwo udzieli pomocy publicznej w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw?

    Projekt ustawy o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw, który wpłynął do sejmu 26 marca 2020 r. i został skierowany do I czytania zakłada, że pomoc udzielana będzie w podziale na trzy kategorie uzależnione od tego, w którym stadium planowania restrukturyzacji znajduje się przedsiębiorca.

  • 20 I 03 I 2020

    Umowa standstill, jako remedium na utratę płynności

    Jak wynika z rekomendacji dotyczącej Dobrych Praktyk Procesów Restrukturyzacji Przedsiębiorstw wydanych przez Związek Banków Polskich, umowa standstill powinna mieć na celu umożliwienie utrzymania płynności w czasie prowadzonych rozmów na dotychczas udzielonych produktach oraz zapewnienie czasu na przygotowanie przez jej strony docelowego rozwiązania. Często tylko porozumienie i skoordynowanie działań wierzycieli może umożliwić dłużnikowi wprowadzenie środków naprawczych.

  • 17 I 03 I 2020

    Zmiana terminu płatności nie zmieni terminu przedawnienia?

    Można przypuszczać, że w najbliższych tygodniach, wobec trudnej sytuacji gospodarczej, wielu przedsiębiorców zwróci się do swoich kontrahentów z prośbą o odroczenie terminu płatności zobowiązań. O ile nie ulega wątpliwości, że zmiana terminu płatności przed jego upływem jest w pełni dopuszczalna i nie powinna być rozważana jako niedozwolona zmiana okresu przedawnienia, o tyle zmiana terminu płatności po jego upływie może wiązać się ze skutkami niekorzystnymi dla wierzyciela.

  • 05 I 03 I 2020

    Najważniejsze zmiany ksh w zakresie spółki akcyjnej oraz spółki komandytowo-akcyjnej

    Spółka akcyjna i spółka komandytowo-akcyjna prowadzą własne strony internetowe i zamieszczają także na tych stronach, w miejscach wydzielonych na komunikację z akcjonariuszami, wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek.

  • 04 I 02 I 2020

    Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych

    Spółki, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (13 października 2019 r.) mają obowiązek zgłosić informacje o beneficjentach rzeczywistych do dnia 13 kwietnia 2020 roku.Oznacza to, że dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych omawianych podmiotów mogą nie figurować w rejestrze w okresie przejściowym i w konsekwencji nie będą jeszcze dostępne.

  • 04 I 02 I 2020

    Prosta Spółka Akcyjna – przełom dla branży FinTech?

    Prosta Spółka Akcyjna jako nowy typ spółki kapitałowej ma być dostosowany do potrzeb podmiotów z branży FinTech. Jej główne założenia opierają się na odpowiedniej elastyczności i swobodzie działania, które mają pozwolić na szybszy rozwój innowacyjnych przedsięwzięć. Czym jest PSA i czy ma szansę spełnić swoje zadanie? I co ma z tym wspólnego blockchain?

  • 04 I 01 I 2017

    Wygaśnięcie mandatu członka zarządu spółki na skutek złożonej rezygnacji

    W poprzednim artykule poruszającym tematykę skutecznego złożenia rezygnacji z pełnienia funkcji członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przytoczono problematykę adresata oświadczenia o rezygnacji z pełnienia funkcji członka zarządu w spółce z o.o. i wskazano na rozbieżności w orzecznictwie i doktrynie w tym zakresie. Zagadnienie to ma znaczenie zarówno z punktu widzenia członka zarządu składającego oświadczenie o rezygnacji z pełnionej funkcji, jak i z punktu widzenia samej spółki. Istotnym jest bowiem, by członek zarządu posiadał stosowny dowód złożenia rezygnacji z pełnionej funkcji (rezygnacja z pełnienia funkcji członka zarządu skuteczna jest z chwilą złożenia takiego oświadczenia, a nie wpisu zmian do Krajowego Rejestru Sądowego w tym zakresie), jak i spółka dysponowała dokumentem potwierdzającym tę okoliczność, celem dołączenia do wniosku o wpis zmian w składzie zarządu w rejestrze.

  • 08 I 02 I 2016

    KC odsetki i KPC pozew i mediacja

    Już od stycznia rozpoczął się proces wielkich zmian w kodeksie cywilnym i kodeksie postępowania cywilnego. Rok 2016 bez oporów można nazwać rokiem nowości – zarówno w kwestiach prawa materialnego, np. sposobu liczenia odsetek i ich rodzajów, nowego oblicza dokumentów, jak i procedury – w tym w szczególności w zakresie promowania mediacji i podjętych prób przyspieszenia postępowania. Niektóre zmiany weszły w życie już z dniem 1 stycznia 2016 r. – zostaną one omówione w tej informacji.

  • 05 I 01 I 2016

    Pojęcie niewypłacalności, zmiany od dnia 1 stycznia 2016r

    Z dniem 1 stycznia 2016r. weszły w życie zmiany do przepisów dotyczących prawa upadłościowego w zakresie pojęcia niewypłacalności, zawartego w art. 11 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (dalej: Ustawa). Po pierwsze, niewypłacalność dłużnika powiązana została, w art. 11 ust. 1 Ustawy, z utratą zdolności do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Utrata wskazanej zdolności w rozumieniu Ustawy następuje w momencie, gdy opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza okres trzech miesięcy.

  • 30 I 12 I 2015

    Rewolucyjne zmiany na początku 2016 rok

    Już 22 lutego 2016 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 25 czerwca 2015 roku o zmianie ustawy- Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (dalej: Ustawa). Zasadniczym celem wprowadzonych zmian jest ograniczenie możliwości stosowania umów o pracę na czas określony. Wprowadzone przez Ustawodawcę modyfikacje dotyczą także innych aspektów zatrudnienia tj. dopuszczalności i okresów wypowiedzenia umów o pracę na czas określony oraz możliwości zwolnienia pracowników z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia.

  • 10 I 12 I 2015

    Wygaśnięcie mandatu członka zarządu spółki na skutek złożonej rezygnacji

    Przepis art. 202 kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.) przewiduje szereg możliwości wygaśnięcia mandatu członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie natomiast z uregulowaniami przepisu art. 202 § 4 k.s.h. mandat członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wygasa m.in. na skutek jego śmierci, rezygnacji lub odwołania ze składu zarządu.

  • 14 I 09 I 2015

    Prokura samoistna, a reprezentacja w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

    Prokura to klasyczna instytucja prawa handlowego, uregulowana w Kodeksie cywilnym (dalej: „k.c.”). Jest to rodzaj przedstawicielstwa, a ściślej rzecz ujmując – pełnomocnictwa, które może ustanowić wyłącznie przedsiębiorca. Przepisy prawa zapewniają wyjątkowo szeroki ustawowo określony zakres uprawnień przysługujących prokurentowi. W myśl art. 1091 § 1 k.c. prokura obejmuje bowiem umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych.

  • 15 I 07 I 2015

    Lista wspólników spółki z o.o. – czy zawsze jeden dokument?

    Zgodnie z art. 167 § 2 kodeksu spółek handlowych jednocześnie ze zgłoszeniem wniosku o wpis spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego należy złożyć podpisaną przez wszystkich członków zarządu listę wspólników z podaniem nazwiska i imienia lub firmy (nazwy) oraz liczby i wartości nominalnej udziałów każdego z nich. Jest więc do załącznik obowiązkowy. Ponadto listę wspólników należy dołączyć do wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS, o ile zmiana dotyczy danych zawartych w liście wspólników – np. zmiana nazwiska wspólnika.

  • 09 I 07 I 2015

    Nowe zasady rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Rejestrze Przedsiębiorców KRS

    Do powstania spółki z ograniczona odpowiedzialnością, funkcjonującej w obrocie przedsiębiorców, koniecznym jest – zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych (dalej: „k.s.h.”) – zawarcie umowy spółki w formie aktu notarialnego, wniesienie przez wspólników wkładów na pokrycie całego kapitału zakładowego, powołanie zarządu, ustanowienie rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej, jeśli wymaga tego ustawa lub umowa spółki oraz – co jest równie ważne – wpisu do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „KRS).

  • 09 I 07 I 2015

    Likwidacja stanowiska pracy nie zawsze uzasadnia zwolnienie pracownika

    Prawidłowe sformułowanie przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę oraz zachowanie kompleksowości tego wypowiedzenia często nastręcza wielu kłopotów pracodawcom. W sytuacji, gdy konieczna jest redukcja etatów, aby zachować funkcjonowanie przedsiębiorstwa, często dokonuje się wypowiedzenia z powodu likwidacji stanowiska pracy, przyjmując, iż to uzasadnienie z całą pewnością nie może być zakwestionowane przez sąd pracy, gdyby pracownik odwołał się od wypowiedzenia. Wszak stanowiska nie ma, pracodawca nie widzi możliwości dalszego utrzymywania dotychczasowej ilości etatów, a pozostawienie pracownika na stanowisku byłoby bardzo niekorzystne dla firmy. Jakie więc wątpliwości mógłby mieć jeszcze sąd pracy

Tarcza antykryzysowa

Data publikacji: 17.04.2020

Powszechnie wiadomo, że rządzący na czas walki z wirusem COVID-19 przygotowali szereg rozwiązań pomocowych dla przedsiębiorców, ubranych w ramy tzw. tarczy antykryzysowej. Wśród nich ustawodawca przewidział pomoc ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w postaci dopłaty do wynagrodzeń pracowników i składek na ubezpieczenie społeczne, jakie są zatem warunki uzyskania pomocy?

Na początek trochę podstaw prawnych, tzw. tarcza antykryzysowa zawiera się w ustawie z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, obowiązującej od dnia 31 marca 2020 r. Tymczasem już od początku kwietnia 2020 r. głośno jest o tzw. tarczy antykryzysowej 2.0., w istocie będącej raczej tarczą antykryzysową 1.1., której projekt wpłynął do Sejmu dnia 7 kwietnia 2020 r. (druk sejmowy nr 330 – rządowy projekt ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARC-CoV-2), jednakże na dzień 16 kwietnia 2020 r.  ustawa wciąż nie zakończyła drogi legislacyjnej i nie weszła w życie. Wspomniana pomoc w postaci dopłaty ze środków FGŚP przewidziana jest w art. 15g ustawy z dnia 31 marca 2020 r. – a projektowane zmiany nie zmieniają rozwiązania pomocowego w jego zasadniczym kształcie.

Aby uzyskać taką pomoc, przedsiębiorca powinien zanotować spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia wirusa COVID-19:

  • nie mniej niż o 15% - co oblicza się jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnych, 2 kolejnych miesięcy przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy roku poprzedniego lub

  • nie mniej niż o 25% - co oblicza się jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r., w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.

W takim przypadku rozwiązanie pomocowe przewiduje dwa rodzaje świadczeń:

  1. dla przedsiębiorcy, u którego wystąpił przestój ekonomiczny, co oznacza, że wszyscy pracownicy, bądź ich część, w ogóle nie wykonuje pracy, pomimo że pozostają w gotowości do pracy – takim pracownikom przedsiębiorca może wypłacać wynagrodzenie obniżone o maksimum 50%, nie niższe jednak od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. W takim przypadku wynagrodzenie jest dofinansowane ze środków FGŚP w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy), co zgodnie z wyliczeniami rządu oznacza, że maksymalna kwota dofinansowania na pracownika wyniesie 1 300,00 zł brutto plus kwota składki na ubezpieczenia społeczne należne od przyznanego świadczenia w wysokości 233,09 zł przy założeniu opłacania składki na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,67% (wysokość składki uzależniona jest od wysokości składki wypadkowej obowiązującej u danego pracodawcy wahającej się od 0,67% do 3,33%);

  2. dla przedsiębiorcy, który obniżył wymiar czasu pracy pracowników o 20% (a zgodnie z projektowanymi zmianami o maksimum 20%, więc również o niecałe 20%), nie więcej jednak niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy – w takim przypadku wynagrodzenie pracownika dofinansowane jest ze środków FGŚP do wysokości połowy wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego przez Prezesa GUS z poprzedniego kwartału w stosunku do dnia złożenia wniosku. Zgodnie z wyliczeniami rządu maksymalna kwota dofinansowania na pracownika wyniesie w takim przypadku 2.079,43 zł brutto plus kwotę składki na ubezpieczenia społeczne należne od przyznanego świadczenia w wysokości 372,84 zł (jw. przy założeniu opłacania składki na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,67%).

Co istotne, pracownikiem w rozumieniu przepisów są również m.in. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Aby jednak skorzystać z pomocy należy spełnić kolejny warunek – należy porozumieć się z pracownikami co do obniżenia im wynagrodzenia lub wymiaru czasu pracy, co może nie być łatwe. Aby bowiem skorzystać z jednej z form pomocy, niezbędne jest zawarcie porozumienia co do warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego z przedstawicielstwem pracowników, tj. z:

  • organizacjami związkowymi reprezentatywnymi, z których każda zrzesza co najmniej 5 % pracowników zatrudnionych u pracodawcy, albo

  • z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi, jeżeli u pracodawcy nie działają reprezentatywne zakładowe organizacje związkowe zrzeszające co najmniej 5 % pracowników zatrudnionych u pracodawcy, albo

  • z zakładową organizacją związkową, jeżeli u pracodawcy działa jedna organizacja związkowa, albo

  • z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy (musi być ich zatem co najmniej dwóch) – jeżeli u pracodawcy nie działają w ogóle związki zawodowe. W przypadku trudności w przeprowadzeniu wyborów przedstawicieli pracowników z powodu COVID-19, w szczególności wywołanych nieobecnością pracowników, trwającym przestojem lub wykonywaniem przez część pracowników pracy zdalnej, dopuszcza się zawarcie porozumienia z przedstawicielami pracowników wybranymi przez pracowników uprzednio dla innych celów przewidzianych w przepisach prawa pracy.

W rzeczywistości najwięcej może być pracodawców, u których nie tylko nie działają związki zawodowe, ale też nigdy nie wybierano przedstawicieli pracowników. Rozwiązaniem w takiej sytuacji może być zorganizowanie i przeprowadzenie bezpiecznych (np. zdalnych) wyborów takich przedstawicieli. Należy zawsze pamiętać, że mówimy o przedstawicielach pracowników, nie pracodawcy, stąd niedopuszczalne jest wskazywanie takich przedstawicieli przez pracodawcę, a wybory powinny objąć wszystkich zatrudnionych. Jeżeli przeprowadzenie wyborów nie będzie możliwe, przedsiębiorca nie będzie mógł skorzystać z tej formy pomocy. Aspekt zawarcia odpowiedniego porozumienia z właściwie wybranymi przedstawicielami pracowników jest zatem szczególnie istotny.

Porozumienie z przedstawicielstwem pracowników niejako zastępuje porozumienie zmieniające warunki pracy i płacy pracowników, stąd do omawianej regulacji nie stosuje się art. 42 § 1-3 Kodeksu pracy, czyli nie jest wymagane dokonywanie wypowiedzeń zmieniających, bądź zawieranie indywidualnych porozumień zmieniających. Pracodawca ma jednak obowiązek przekazania kopii porozumienia właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy w terminie 5 dni roboczych od dnia zawarcia porozumienia.

Co ponadto? Przedsiębiorca nie może również zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r., z wyjątkiem przypadku, gdy przedsiębiorca zawarł umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności. Wobec przedsiębiorcy nie mogą również występować przesłanki do ogłoszenia upadłości, o których mowa w art. 11 lub art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe.

Po spełnieniu wszystkich ustawowych wymogów świadczenia przyznawane są na podstawie wniosku złożonego przez przedsiębiorcę do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy. Wniosek taki można złożyć w postaci elektronicznej przez portal praca.gov.pl.

Co jeżeli z różnych względów przedsiębiorca nie będzie mógł skorzystać z opisanego rozwiązania? W takim przypadku warto jeszcze rozważyć możliwość skorzystania z rozwiązania przewidzianego w art. 15 zzb ustawy – jest to dofinansowanie przyznawane przez starostę za pośrednictwem dyrektora powiatowego urzędu pracy, ze środków Funduszu Pracy. Aby skorzystać z takiego wsparcia nie trzeba m.in. zawierać porozumienia z przedstawicielstwem pracowników, za to trzeba legitymować się wyższym spadkiem obrotów w następstwie wystąpienia COVID-19 (co najmniej 30% obliczonym jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnych, 2 kolejnych miesięcy przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy roku poprzedniego) – jednakże wsparcie może być również przyznane w wyższej wysokości, stąd niekiedy ta forma wsparcia może być dla przedsiębiorcy bardziej korzystna. Tego typu wsparcie jest limitowane czasowo – wniosek należy złożyć do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy lub miejsce wykonywania pracy przez pracowników w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Możliwe jest tu również złożenie wniosku przez portal praca.gov.pl, jednak należy się pospieszyć, gdyż nabory już ruszyły!

Zamknij